#SmearforSmear, czyli selfie z rozmazaną szminką

Zagraniczny Instagram zalewany jest zdjęciami z hasztagiem #SmearforSmear. Po wielkim sukcesie Ice Bucket Challange, brytyjska organizacja Jo’s Cervical Cancer Trust postanowiła wykorzystać wielki potencjał social mediów w walce z nowotworem.

#SmearForSmear –  To kampania social media, która ma na celu zwrócenie uwagi na znaczenie badania cytologicznego i w ten sposób ma zatrzymać wzrost liczby kobiet, u których zdiagnozowano nowotwór szyjki macicy.

Dyrektor wykonawczy organizacji Jo’s Cervical Cancer Trust – Robert Music mówi: “Mamy nadzieję, że społeczeństwo w pełni zaangażuje się w tą prostą i zabawną kampanię. Im więcej kobiet, które zrobią ten często ratujący życie pięciominutowy test na komórki rakowe, tym mniej tych, które zmierzą się z niepłodnością, wczesną menopauzą, lub nawet utratą życia. Nadszedł czas, by wszyscy wspólnie działali, aby po prostu uratować ludzkie życie.”

Wyniki ankiety przeprowadzonej przez organizację nakreślają przyczynę niechęci młodych kobiet do badań cytologicznych:

  • 20% badanych uważa, że to badanie jest niepotrzebne,
  • 26,2% obawia się, że badanie jest bolesne,
  • 26,6% uważa, że jest krępujące.

rita ora

Dzięki poparciu takich gwiazd jak Cara Delevingne, Rita Ora czy Georgia May Jagger, akcja szturmem zdobyła Instagram w Wielkiej Brytanii. W ten sposób organizacja próbuje zachęcić młode kobiety do wykonywania badań cytologicznych, dzięki którym można wykryć nowotwór szyjki macicy na tyle wcześnie, by można było go wyleczyć. Co prawda akcja rozpoczęła się w styczniu tego roku, lecz do Polski dociera jak zwykle z pewnym opóźnieniem. U nas inicjatywę wspiera pani Monika Olejnik.

monika olejnik

Z wyników badań przeprowadzonych przez organizację Jo’s Cervical Cancer Trust wynika również, że społeczeństwu brakuje ogólnej wiedzy zarówno na temat testu na wykrycie komórek rakowych, jak i samej choroby nowotworu szyjki macicy. Ponad połowa (56%) grupy wiekowej 25-29 lat  nie zidentyfikował przyczyny choroby, jako wirusa brodawczaka ludzkiego (HPV). Jedna na dziesięć kobiet uważa, że jest to test dla zakażeń przenoszonych drogą płciową, a 13,5%, że to test na raka jajnika. Rozpowszechnienie profilaktyki nowotworu szyjki macicy jest bardzo ważne, ponieważ aż 48% badanych stwierdziło, że nigdy otwarcie nie rozmawiały o badaniach wymazu z przyjaciółmi lub rodziną.

Warto w tym miejscu zaznaczyć ogromną różnicę między nowotworem, a rakiem. “Najprościej rzecz ujmując, nowotwór to proces rozrostu komórek, który nie podlega naturalnym mechanizmom kontroli. Komórki dzielą się, tworzą skupiska i wytwarza się guz nowotworowy. I teraz mamy do czynienia z dwiema możliwościami: nowotworem niezłośliwym i nowotworem złośliwym. Nowotwór niezłośliwy rośnie w formie zbitej, nie rozprzestrzenia się w innych tkankach, wzrasta jak taka piłeczka, którą można łatwo usunąć. Nowotwór złośliwy wzrasta w okoliczne tkanki, potrafi głęboko się zakorzenić i dawać przerzuty drogą naczyń krwionośnych czy naczyń chłonnych.” – tłumaczy prof. dr hab. n. med. Piotr Wysocki z Zakładu Diagnostyki I Immunologii Nowotworów w Wielkopolskim Centrum Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie w Poznaniu.

georgiamayjagger

Jak można wziąć udział w tej akcji?

1. Malujesz usta szminką i ją rozcierasz na policzku

2. Robisz selfie

3. Opisujesz zdjęcie hasztagiem #smearforsmear oraz odnośnikiem do organizacji @JoTrust

4. Nominujesz koleżanki do wzięcia udziału w akcji społecznej

5. Publikujesz na zdjęcie na wybranym portalu społecznościowym Instagram/Twitter/Facebook dopisując: Pomóż w zapobieganiu raka szyjki macicy z @JoTrust. Weź udział rozmazując szminkę, zmniejsz ryzyko raka szyjki macicy. Dołącz do mnie @xxxx #SmearForSmear.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o całej akcji, to zapraszam na stronę organizacji klik.

Może Ci się również spodobać