Szybki powrót do formy? To możliwe!

Teoretycznie mięśnie same nie mogą myśleć ani pamiętać, przecież to tylko fragment naszego ciała. Dlaczego więc mają pamiętać różne rzeczy?

pamięć mięśniowa

Pamiętasz jak jeszcze w szkole podstawowej mogłaś bez problemu nauczyć się na pamięć wiersza na za 3 dni? Potem przy całej klasie recytowałaś go z dumą. A gdybyś teraz miała przyswoić taką samą długość materiału w tak krótkim czasie, myślisz, że by Ci się udało? Hmm zakładam, że zajęłoby Ci to trochę więcej czasu. Tak samo jest z mięśniami. Wraz z wiekiem tracimy zdolność do ich budowania. Pewnie zauważyłaś, że jeszcze kilka lat temu łatwiej przychodziło Ci osiągnięcie zamierzonych rezultatów niż teraz. Zastanawiałaś się kiedyś nad tym, dlaczego aby opanować wszystkie baletowe pozycje najlepiej zacząć pracę nad swoim ciałem jeszcze w wieku dziecięcym? Wtedy różnego rodzaju ćwiczenia przychodzą nam o wiele łatwiej, gdyż zdolność do budowania mięśni jest jeszcze na wysokim poziomie. Niestety tracimy ją z wiekiem. Jest jednak na to rada.

Dzięki temu, że regularnie ćwiczymy budujemy pamięć mięśniową. Oczywiście ta pamięć jest umiejscowiona w naszym mózgu, który kieruje całym naszym ciałem. Często, gdy wracamy do jakiejś czynności po długim czasie mówimy, że „to jest jak jazda na rowerze, tego się nie zapomina.” I to stwierdzenie ułatwia całą sprawę. Gdyby nie pamięć, musielibyśmy uczyć się każdej czynności od nowa każdego dnia. Wstając rano musiałabyś się znowu nauczyć chodzić, siedzieć, używać sztućców itd. Dzięki pamięci mamy te wszystkie czynności zakodowane w naszym mózgu i to samo dotyczy mięśni. Wykonując kilka razy jakieś ćwiczenia, uczymy się jak je wykonywać. Nasz mózg to zapamiętuje, ale zapamiętuje również poziom który osiągnęliśmy.

Dlatego nawet po dłuższej przerwie szybko wrócimy do formy. Normalną rzeczą jest to, że od razu nie wykonamy tych samych ćwiczeń z takimi rezultatami jak wcześniej, ale przypomnienie zajmie nam to o wiele mniej czasu niż nauczenie się ich od nowa. Dzięki pamięci mięśniowej nawet po dłuższym okresie przerwy w ćwiczeniach – nawet do 9 miesięcy! – całkiem szybko wrócimy do formy. Jeśli więc ostatni raz ćwiczyłaś pod koniec lipca, masz jeszcze szansę na  świetne ciało latem! Wystarczy, że wznowisz swoje treningi.

Pamiętaj, na początku nie wymagaj od swojego ciała super wytrzymałości. Zacznij od regularnych, lżejszych ćwiczeń, a rezultaty Cię zaskoczą. Trzymam kciuki 🙂


Ten tekst napisałam rok temu w majówkę i został opublikowany na stronie gazety studenckiej “COŚnowego”. Dziś wrzucam go tutaj, bo nadal jest aktualny, a wiele osób zastanawia się jak wrócić do formy.

Może Ci się również spodobać